Piłkarskie mistrzostwa to prawdziwe wyzwanie dla marketingowców

Każdego roku na świecie odbywa się jakaś ważna impreza piłkarska. Oczywiście, jeśli nie są to akurat rozgrywki międzykontynentalne to pasjonują się nimi mieszkańcy kontynentu na którym się one odbywają. Każda piłkarska impreza wielkiego formatu to prawdziwe wyzwanie dla marketingowców. Nie ważne, czy turniej dzieje się w Afryce czy na starym kontynencie, czyli w Europie. Za każdym takim wielkim piłkarskim turniejem stoją specjaliści od marketingu, którzy zrobią wszystko, żeby to piłkarskie święto wykorzystać do zarabiania gigantycznych pieniędzy. Wystarczy jedynie spojrzeć na to, ile w każdym kraju sprzedaje się wówczas akcesoriów dla kibiców. Ale sprzedaż akcesoriów to czysty biznes, natomiast wykorzystanie mistrzostw i kibicowanie jednej reprezentacji do promocji swoich produktów nie związanych z piłką nożną to właśnie wyzwanie dla wszystkich zajmujących się marketingiem w największych na świecie koncernach. Kiedy w Europie rozgrywa się mistrzostwa reprezentacji międzynarodowych całe sztaby ludzi od marketingu przygotowują swoje strategie miesiącami. Kiedy już zaczyna się piłkarska fiesta zaczyna się również działanie. A właściwie nawet już na kilka tygodni przed pierwszym gwizdkiem marketingowcy wykorzystują entuzjazm kibiców.

Strategie marketingowe zależą tak naprawdę od tego, czy reprezentacja danego kraju awansowała do danego turnieju czy też kibice tego kraju będą oglądać mistrzostwa tylko w charakterze niezależnych telewidzów. Jeśli polska reprezentacja zakwalifikowała się do mistrzostw kontynentu to przychody z wszelkiego rodzaju marketingowych strategii będą nieporównywalnie większe, aniżeli w przypadku, gdyby na mistrzostwa Polacy się nie zakwalifikowali. Wiadomo, że euforia związana z Naszym kibicowaniem pobudza nie tylko wyobraźnie kibiców ale również ich konsumenckie zapędy i preferencje. Inaczej przecież smakować będzie napój wspierający kibicujących na turnieju swojej drużynie a inaczej nie kibicujących żadnej a jedynie oglądających mecze. Chipsy jedzone podczas meczu swojej kochanej reprezentacji smakują o wiele lepiej aniżeli chipsy jedzone podczas dowolnego innego meczu. Natomiast napój procentowy o smaku chmielowym, opatrzonym narodowymi barwami drużyny grającej w turnieju, sprzeda się o wiele lepiej aniżeli w zwykłych i niczym nie opatrzonych butelkach czy puszkach.

Ciężka praca marketingowców musi przełożyć się nie tylko na sprzedaż danej marki. Większość specjalistów od reklam będzie pracować nad tym co zrobić, żeby to właśnie ich produkt najbardziej kojarzył się z kibicowaniem. Wiele wielkich firm, producentów i korporacji wykorzystują narodowe barwy i emblematy do przyciągnięcia kibiców do swoich produktów. Rozdawanie flag czy samochodowych emblematów narodowych to już dzisiaj standard. Zawsze jednak są one opatrzone logiem rozdającej te gadżety marki albo firmy. Kiedy piłkarskie święto rozkręci się na dobre flagi i emblematy powiewają w tysiącach domów i na tysiącach samochodów. Dla firm, które takie flagi przygotowały to przecież doskonała reklama, bo logo widoczne jest bardzo dokładnie. Rozdawanie gadżetów reklamowych związanych z piłkarskimi mistrzostwami jest oczywiście praktyką marketingową uprawianą na calutkim świecie. Nie ma kraju, w którym tak się nie dzieje, oczywiście jeśli mowa o państwach cywilizowanych. Piłkarskie święta na całym globie mają miliardy oglądających. Bardzo często ludzi kibicujących jest jeszcze więcej. Dlatego właśnie kibice są ogromnym potencjałem marketingowym, który specjaliści od reklamy potrafią doskonale wykorzystać. Nikt już dzisiaj nawet nie próbuje ukrywać, że mistrzostwa piłkarskie kontynentu albo globu to oprócz piłkarskiego święta gigantyczne pieniądze do zarobienia. Biorąc pod uwagę, że praktycznie każdego roku ma miejsce jakiś wielki piłkarski turniej można się tylko domyślać, jak wielkie za tym wszystkim stoją pieniądze. Nie każdy ma możliwość kibicowania swojej ukochanej drużynie, ponieważ w turniejach głównych gra tylko część spośród wszystkich należących do danej federacji piłkarskiej. Ale kiedy tylko święto piłkarskie się zaczyna niemalże wszystko, co tylko istnieje ma związek właśnie z piłką nożną.